Op 19 maart 2017 is Het Schelpenmuseum Amsterdam officieel en feestelijk geopend. De openingshandeling werd verricht door historica Jozien Driessen-van het Reve en opgeluisterd met zang en gitaarspel van flamencogitarist Eric Vaarzon Morel.
‘Ik wens dit prachtige museum een lang en bloeiend bestaan toe’, zei Jozien Driessen-van het Reve ter afsluiting van haar informatieve verhaal over de 18de-eeuwse Amsterdamse apotheker en naturalia-verzamelaar Albertus Seba. Driessen, auteur van het proefschrift De Kunstkamera van Peter de Grote. De Hollandse inbreng, gereconstrueerd uit brieven van Albertus Seba en Johann Daniel Schumacher uit de jaren 1711-1752, beschreef in haar onderhoudende mini-lezing het ontstaan van Seba’s collectie en zijn contacten met Tsaar Peter de Grote, aan wie hij zijn collectie in 1716 verkocht. In de Czaar Peterstraat, waar Het Schelpenmuseum gevestigd is, was een hommage aan de Amsterdamse Seba op zijn plaats.
Eric Vaarzon Morel met op de achtergrond Babet van Lier (foto: Bas van Lier)
Hierna begeleidde Eric Vaarzon Morel het absurdistische gedicht ‘Drie reizangen voor Pablo Picasso‘ van Rafael Alberti op gitaar.
Een fragment hieruit:
[…]
Pablo Picasso, geboren in Málaga,
vond toen hij langs het zeestrand liep
een grote schelp om op te blazen.
Uit die schelp sprong een blauw,
uit dat blauw een bedelaar,
en daaruit een harlekijn,
uit die harlekijn een geit,
uit die geit een pijp,
uit die pijp een gitaar,
uit die gitaar een paard,
uit dat paard een neus
[…]
De oesterbar leidt tot hilariteit (foto: Michaël Ferron)
Op de stoep voor het museum werden oesters geserveerd, terwijl de gasten in het museum de openingstentoonstelling konden bekijken. Naast de reproducties van de collectie van Seba, bestond deze ook uit hedendaagse schelpentableaus van kunstenares Gemma van Schendelen. Zij maakt zorgvuldige composities van hedendaagse strandvondsten. Door de speciale aandacht aan de orde en rangschikking van haar strandvondsten zijn deze te beschouwen als een moderne tegenhanger van de gravures die Seba van zijn collectie liet maken.
De schelpenkastjes van Gemma van Schendelen (foto: Michaël Ferron)