SHELLS ON THE CATWALK
Dit voorjaar, tijdens de presentatie van de haute couture zomercollecties, werd de voorspelling een feit: de schelp is hét accessoire van zomer 2018.
De schelpenliefhebber kon het hebben zien aankomen, want in 2017 presenteerde Prada een opvallende collectie sieraden die deden denken aan Hawaïaanse schelpenkransen. Maar dan gedragen over wollen vesten en gebreide sjaals. In de herencollectie werd de schelpenketting zelfs over een tweed kostuum of een wollen jas gedragen.
Na de surfers-hype in de jaren 80 was de schelp als sieraad in ongenade geraakt, maar dit voorjaar was de schelp opeens bij de grote haute couture merken helemaal terug: Louis Vuitton, Isabel Marant, Versace, Dolce & Gabbana, Thom Brown; als sieraad, in kleding, schoenen, handtas of zelfs als kroon. Sieradenontwerpers over de hele wereld blijken eensgezind in hun aandacht voor schelpen: van het Turkse Tohum-design tot het Australische Sarah & Sebastian, van Rosa Castelbarco in Italië tot Astley Clark in Engeland. De schelp is HOT!
‘Influencers’ zoals Gilda Ambrosio, Alexa Chung en Leandra Medine (Manrepeller) tooien zich met schelpen – en dan weet je het zeker: dit is een trend!
Voor Het Schelpenmuseum Amsterdam volop aanleiding om deze nieuwe trend te belichten: de blogs, de influencers en de ontwerpen. Shells on the catwalk!